Actun Tunichil Muknal

Vi har ömsom simmat, gått, vadat och krupit en kilometer in i ATM-grottan i Belize. Där utförde mayaindianerna offerriter för 1300 år sedan. Man offrade krukor med mat till underjordens gudar, och man utförde blodsriter och offrade människor. Allt ligger fortfarande orört, precis som det hittades för bara 25 år sedan.

Kristalljungfrun kallas skelettet av en 13-årig flicka som har blivit offrad till gudarna. Hon ligger som i dödsögonblicket, en kilometer in från grottans mynning.

Att ta sig in i grottan är en fantastisk upplevelse, något bland det häftigaste vi gjort! Här finns de mest häpnadsväckande klippformationer, kalkstensavlagringar och pelare av stalagmiter och stalaktiter. Ibland är det så trångt att man knappt kommer fram, och så plötsligt öppnar sig en stor grottsal. Urläckert!

Tikal, Guatemala

Tillbaka i Tikal, den här gången med familjen. Så fantastiskt att få besöka denna underbara plats tillsammans med dem. Vilka mayatempel!

Cave Tubing

Idag har vi lattjat runt i såna här gummiringar nedför en flod, inne i jättelånga underjordiska tunnlar. Jätteroligt och spännande :-)

The Blue Hole

Igar gjorde vi tre jattefina dyk vid The Blue Hole, en kollapsad vulkankrater, en mycket beromd dykplats :-)
Sea Turtles, Nurse Sharks, Spotted Eagle Rays, och mycket mer! Wow!

Dykning vid Barrier Reef

Ytterligare en dag med fina dyk, haj, stingrays, moray eels och mycket mer!

Dykning vid Turneffe North

Idag har vi varit ute vid atollen Turneffe Reef och gjort två härliga dyk :-) Färden ut tog en timme över öppet hav med mycket vågor.

Caye Caulker dag ett

Idag har vi bekantat oss med den här härliga laid back ön. Härligt vatten att bada i, goda drinkar och god mat! Vi har ett jättemysigt hus där vi ska bo i en vecka :-)

Altun Ha

Innan jag återvände till Belize City så besökte jag de gamla Mayaruinerna vid Altun Ha. Inte lika imponerande som Tikal i Guatemala, men väldigt fint ändå.

Crooked Tree fågelreservat

Hyrde bil idag och åkte ut på landet till ett jättestort våtmarksområde, känt bland alla fågelskådare. Var ute med båt ett par timmar, en trevlig tur där jag till och med fick se Jabirustorkar. En enorm fågel med tre meters vingspann.
Träffade också på två krokodiler, men fotona blev inget bra, så jag har inga bevis :-(

Belize City, Belize

Nya äventyr på gång!
Nu har jag kommit fram till Belize, ett litet land i Centralamerika. Men det liknar inte Centralamerika, mera Västindien. Här är mest svarta, och engelska och inte spanska är huvudspråk. Mycket rastastil, och väldigt laid-back!

Fågelparken i Iguazu

Resans sista utflykt gjorde vi till Parque das Aves. En trevlig park med många vackra fåglar. Jag blev biten i benet av en sån här toucan, så  det började blöda. Sen fortsatte den att jaga mig!

Foz de Iguazu

Varit och beskådat de enorma vattenfallen här i Iguazu, både från den brasilianska och den argentinska sidan. Fantastiskt vackert och imponerande.

En dag på Pampas

Efter ett besök på Buenos Aires största marknad, den i San Telmo, åkte vi ut på Pampas. Vi åkte till Estancia Santa Susana, och fick se uppvisning till häst och mycket mer.

El Tigre

Dagsutflykt till El Tigre, Buenos Airesbornas sommastugeområde.

Buenos Aires

Stadsrundtur i Buenos Aires idag. Mycket fint att se.

Efter en kort flygtur landade vi i Buenos Aires. Tog tunnelbanan till Plaza de Mayo där "De galna mödrarna" som de kom att kallas i svensk press fortfarande kräver svar på vad som hände deras barn på 70-talet. De har demonstrerat varje tordag sedan dess!

Promenerade sedan tillbaka till hotellet på gågatan Florída, och via obelisken.

Mendoza

70 procent av allt vin i Argentina kommer från Mendoza, och idag har vi varit på två vingårdar och provsmakat :-)

Santiago till Mendoza

Tidig morgonavfärd från Santiago upp mot gränsen till Argentina. Den här resan över Anderna är verkligen spännande och vacker.
Vid de 29 hårnålskurvorna Los Caracoles stiger man inte mindre än 1200 meter. Väl uppe kommer man till en av Chiles mest berömda skidorter, Portillo. Här är så bra skidåkning att landslagen från bland annat USA, Österrike och Italien tränar här inför vår skidsäsong.
Efter gränsen till Argentina kan man beundra södra halvklotets högsta berg, Cerro Aconcagua, 6962 meter högt.
Nu är vi framme i Mendoza, La Tierra del Sol y Buen Vino. Imorgon blir det vinprovning :-)

Santiago de Chile

Idag stadsrundtur i Santiago, en trevlig tur i en vacker stad. Var vid La Monedapalatset, som blev så känt när President Allende störtades av Pinochet.

Efter lunch gick vi till La Piojera, ett mycket välbesökt ställe, och drack en Terremote (betyder jordbävning)! Den består av ananasglass, sött vitt vin och Fernet vermouth. Hick!

Har också hunnit med att slappa lite vid polen :-)

Isla Negra

Idag bussfärd ner till Isla Negra, poeten och Nobelpristagaren Pablo Nerudas hem söder om Valparaiso. Huset är verkligen originellt, och innehåller hur mucket grejor som helst, Neruda var en stor samlare, och fick många gåvor.

På väg tillbaka stannade vi till vid vingården Emiliana, och fick provsmaka flera olika sorter.

Vi gjorde också en avstickare till Påskön, eller nja, vi såg den enda av statyerna som finns att se utanför Påskön, här i Vina del Mar.

Nu har jag precis kommit upp från stranden, packad med folk idag på söndagen. Men det är kallt i vattnet, kanske bara 16 grader på grund av den kalla Humboldtströmmen utanför.

Vina del Mar och Valparaiso

Idag har vi börjat resan med en stadsrundtur i Vina och Valpo. Promenerade runt bland Valparaisos kullar, och beundrade utsikten över Stilla Havet. Staden är mycket charmig med sin oordning och sina färgglada hus, och sina ascencores eller branta hissar.
Har badat i havet också, men det är riktigt kallt, kanske 16 grader. Men i luften över 30, så det kompenserar!