Guayaquil dag 2

Efter morgonpromenad med hunden Luna, och ett härligt dopp i poolen har vi fortsatt med att upptäcka staden. Guayaquil är Ecuadors största med 3.5 miljoner invånare.

Guayaquil

Nu har jag installerat mig hos mina vänner i Guayaquil. Idag har vi gjort en liten City-tour, och promenerat längs Malecon 2000, och upp på berget Santa Ana, med fin utsikt över staden och floden Guayas.

Cuenca - Guayaquil

Bussresorna i Ecuador är ofta mycket speciella. Idag började vi i Cuenca på 2500 meters höjd över havet. Efter en dryg timme så hade bussen klättrat upp till högsta punkten i Cajas nationalpark på 4000 möh. Här är det förstås bara paramo, ett kargt och kallt landskap. En timme senare så var vi nere i låglandet, och hade bananplantager, kakaoplantager och risodlingar runt oss. Fyra kilometers höjdskillnad på en timme, gissa om det gick brant utför, vi hade flera hundra meters stup alldeles vid sidan om vägen. Och det bodde människor mellan vägen och stupen också! Fatta!

Cuenca

Idag har jag nästan bara fotograferat kyrkor. Inte så konstigt, för i koloniala Cuenca finns det många. Man kan säga att spanjorerna satt sin prägel på staden genom seklerna.
Längs floden Tomebamba är det skönt att promenera och beundra gamla hus från kolonialtiden, och här tvättar fortfarande kvinnorna kläder i det rinnande vattnet.
Mitt hotell är från början av 1800-talet, fint restaurerat.

Nariz del Diablo

Om jag var ute och red med Jesus igår, så åkte jag tåg nerför djävulens näsa idag! Tågresan mellan Alausí och Sibambe , där tåget går i sick-sack nerför det mycket branta berget Devil´s Nose, räknas som en av de klassiska tågresorna i världen, och ett mästerstycke av ingeniörskonst.

Eftermiddagen ägnade jag åt att åka buss till Cuena i södra Ecuador, också det en mycket vacker och intressant tur.

Salinas ridning

Idag har Jesus och jag varit ute och ridit. Ja, min guide heter alltså Jesus, om någon undrar.

Vi började i Salinas på 3550 meters höjd och hade så småningom kommit upp ända till 3900 meters höjd över havet. Här är landskapet kargt, och indianerna som bor här lever ett hårt och enkelt liv.

Man har lyckats få lite tall att växa, och under tallarna plockar man smörsopp! Smörsoppen torkas och packas, och ha blivit ett av de lyckade kooperativa projekten i Salinas.

Nu har jag åkt buss via Guaranda och Riobamba ner till Alausí.

Salinas

Nu har jag lämnat mina reskamrater och begett mig ner till Salinas, 20 mil söder om Quito. Vägen från Ambato till Salinas är mycket vacker. På avstånd ser man vulkanen Tungurahua, som i förra veckan fick ett nytt utbrott.  På bilden ser man rökpelaren som stiger mot skyn.

Lite senare när man är uppe på 4.300 meter så är man mycket nära Chimborazo, Ecuadors högsta berg, 6.300 meter. Här är landskapet kargt, och flockar med vilda vacunas (släkt med lama) går och betar.

Mitt mål var alltså Salinas, en by där man startat många små kooperativa fabriker. Man tillverkar ostar, choklad, naturläkemedel och kosmetik, stickade kläder med mera. Genom att hela bygden gått samman har man också ökat levnadsstandarden för alla. Mycket intressant att gå runt och titta.

Puerto Baquerizo Moreno

Galapagos är verkligen något speciellt. Här blir ingen förvånad när sjölejonen slappar mitt i stadsparken.