Puerto San José

Efter att ha lämnat mina trevliga reskamrater på flygplatsen fortsatte jag mina äventyr på egen hand med ”Chicken Bus”. De här bussarna är väldigt speciella, de såg nog sina bästa dagar för sisådär 40 år sedan, och den som inte fattar var namnet kommer från ska tänka kycklingfarm!

Mitt mål var Puerto San José på Stilla Havskusten. Här var jag några gånger 1970 – 1971, och då var piren ut i havet hel och fin, och Puerto San José var Guatemalas största hamn på Pacifiksidan. Härifrån lastades och lossades pråmar som sedan bogserades ut till fartygen som låg ankrade på redden. När vi sjöfolk skulle iland så fick vi åka med pråmarna in. Det var tider det!

Nu har staden hamnat i bakvattnet, men hit kommer många människor från Guatemala City på helgerna för att bada och festa.

Tikal

Hela dagen idag har vi varit vid de gamla mayaruinerna i Tikal. Tikal är nog den absolut största sevärdheten i hela mayaområdet. Pyramiderna och alla andra byggnader är fantastiska att se där de ligger i regnskogen. Detta var verkligen en blomstrande civilisation mellan 250 – 900 efter Kristus!

Flores

Idag transfer genom det vackra landskapet i Guatemala, upp till Tikal.
På vägen gjorde vi ett stopp i Flores, en gammal stad som ligger på en ö i Lago Petén Itza.

Rio Dulce

Tidig båtresa från Puerto Barrios över Bahia de Amatique till Livingston.

I Livingston bor många ättlingar till svarta slavar, en folkgrupp som kallas Garifunas.

Efter att ha bekantat oss med byn fortsatte vi in på Rio Dulce. Hit kommer många seglare, främst från USA, för att njuta av den avslappnade stämningen, och den vackra naturen på floden.

Nu njuter vi på Catamaran Island Lodge :-)

Copan till Puerto Barrios

Vi åkte tillbaka till Guatemala på morgonen, och efter ett par timmar var vi framme i Quiriguá, en annan gammal mayaplats som hade sin storhetstid från 200 e.Kr. till 800 e. Kr. Här finns många sandstensstatyer, väldigt väl bevarade. På en av dem (nummer fem uppifrån) finns hieroglyfer som förutspår jordens undergång den 21 december 2012! Mayas var oerhört duktiga astronomer, och hade full koll på tidens gång. Så vi får väl se om det blir några julklappar i år.

Nu har vi kommit till Puerto Barrios vid karibiska kusten. Staden tillhör väl inte direkt de vackraste.

uppifrån)

Copan, Honduras

Idag har vi ägnat större delen av dagen åt att besöka mayaruinerna i Copan. Bilderna talar väl för sig själva. Se vilka fantastiska byggnadsverk och stenskulpturer mayaindianerna uppförde mellan 250 - 900 efter Kristus.
Den lilla staden Copan Ruinas som ligger i närheten är en liten vacker stad med kullerstensgator, vackra hus och ett jättegott kaffe.
Men hur tänkte de när de döpte staden till Copan Ruinas, och ruinerna till Copan?

Till Copan, Honduras

Större delen av dagen har vi rest från Guatemalas högländer och ner till Copan i Honduras. Här ska vi imorgon titta på mäktiga mayaruiner.

Panajachel, Lago Atitlan

Runt Atitlansjön ligger tre mäktiga vulkaner, och längs stränderna finns en mängd små byar. Många av byarna kan bara nås med båt.

Vi åkte båt tvärs över sjön till Santiago Atitlan. Här bor mayafolket Tzúhutil Maya. Liksom andra mayas har de sina egna specifika klädedräkter, och är mycket skickliga vävare och hantverkare. Ni ser själva på bilderna!

I Santiago Atitlan finns också Maximón, ett mayahelgon med hatt, trämask, och draperad i tyg. Liksom San Simon som vi såg häromdagen gillar Maximón rom och cigaretter! Han är djupt tillbedd av folket här.

Vi avslutade utflykten med att åka till San Antonio Palipo och besökte några väverier.

Marknaden i Chichicastenango

Idag är det marknadsdag i Chichicastenango, en liten stad uppe bland de gröna bergen på 2000 meters höjd. Indianerna kommer från när och fjärran för att sälja sina varor, inte bara till turisterna. Sedan mer än säkert tusen år har Chichicastenango varit en central marknadsplats för mayaindianerna i Guatemala.

Kyrkan Santo Tomas är nog det bästa exemplet på när flera tusen år gammal mayatro blandas med den katolska läran. Överallt ser man hur mayas uträttar sina riter i kyrkan, mitt under pågående katolsk högmässa. De gamla traditionerna är väldigt rotade, även när det gäller klädedräkter.

Nu har vi kommit fram till Panajachel vid Atitlansjön. Här är väldigt vackert, med tre vulkaner i fonden.

Antigua till Chichicastenango

Vi började dagen med en liten promenad bland Antiguas kullerstensgator och många ruiner. Staden är verkligen mysig och annorlunda. Inte minst husen som är målade i så många olika vackra färger, och alla träd och buskar med vackra blommor ger ett fantastiskt intryck.

På väg till Chichicastenango stannade vi till vid San Simóns ”kyrka”. San Simón eller Maximón som han också kallas är en sorts avgudabild som många mayaindianer ber och offrar till. Det är någon sorts blandning mellan katolicism och urgammal mayatro. San Simón gillar framförallt att man offrar cigaretter, cigarrer och rom till honom, så han är ganska mänsklig. Ni ser honom på fotot, sittande med cowboyhatt bakom shamanen.

Det blir mycket mer blandning mellan mayatro och katolicism här i Chichicastenango, kyrkan är byggd ovanpå en mayapyramid, och indianerna tillåts hålla sina ritualer i kyrkan.

Men framför allt är vi här för marknaden. Söndagsmarknaden är en av de största i hela Centralamerika.

Antigua Guatemala

Blanda gamla koloniala byggnader, kullerstensgator, kyrkor och kloster, hela och i ruiner efter flera kraftiga jordbävningar, med subtropisk grönska och tre vulkaner som ruvar över staden, så har ni Antigua Guatemala. Staden är en av Latinamerikas äldsta och vackraste städer.
Antigua var Guatemalas huvudstad fram till 1773, då en stor jordbävning tippade mycket över ända, och man beslutade flytta till Guatemala City. Idag på vår första dag på resan har vi vandrat runt i staden, och också besökt en kaffefarm.