Las Bachas Beach och South Plaza

Sista dagen på Galapagos. På morgonen åkte vi in till en kritvit strand, tittade på ännu mer djur, och badade och snorklade.

South Plaza är en av de mindre öarna man kan besöka, men ändå en av de bästa. Här fick vi för andra gången på resan se en alldeles nyfödd sjölejonsunge, så ny att moderkakan fortfarande låg kvar bredvid. Här finns också många landleguaner på ön, och på den branta sydsidan är det ett väldigt fågelliv.

North Seymour och Bartolomé

På North Seymour häckar det många fregattfåglar uppe i buskarna. Där ser man hanarna med sina stora röda strupsäckar sitta och vänta på att någon av honorna ska bli intresserad.

Bartolomé ser ut som ett månlandskap. Trots att ön är 1,5 miljoner år gammal så har nästan ingen växtlighet hunnit etablera sig. Överallt ser man rester efter vulkanisk aktivitet. Mycket märkligt och intressant. Från toppen av ön har man en fin utsikt över den spetsiga klippan Pinnacle Rock

Santa Cruz; Puerto Ayora, Charles Darwin Research Station och Santa Cruz Highlands

Idag har vi ägnat en stor del av dagen till att beskåda elefantsköldpaddor. De här häftiga djuren kan bli över 200 år gamla, och väga 250 kilo! Verkligen imponerande!

Först besökte vi Lonesome George, den enda överlevande av sin art från ön Pinta. Alla andra har blivit utrotade. Lonesome George var på sitt bästa humör idag, och visade villigt upp sig.

Uppe i de höglänta delarna av Santa Cruz kan man se sköldpaddorna i det fria. Det är en upplevelse att vandra runt bland de här stora djuren.

Nu ska vi strax ta båtarna in till Puerto Ayora och kolla in folklivet på fredagskvällen.

Floreana; Post Office Bay, Devil´s Crown och Punta Cormorant

Den gamla romtunnan vid Post Office Bay har använts som brevlåda ända sedan slutet av 1700-talet. Forna tiders sjöfarare lämnade sin post där, och tog med sig brev som skulle samma väg som de själva, oftast till Europa eller Californien. Nuförtiden är det förstås vi turister som lämnar vykort där, och kanske tar med oss något hem för att skicka det vidare till adressaten. Så traditionen lever vidare.

På den här platsen kan man också snorkla runt med stora havssköldpaddor, en imponerande upplevelse under vattenytan.

Vid Punta Cormorant går havssköldpaddorna upp för att lägga sina ägg på stranden. På bilden ser man en hona på väg ut i vattnet.

Espanola; Bahia Gardner och Punta Suarez

Ännu en kritvit strand, med sjölejon överallt! Medan vi var där så började en av honorna att föda, och efter en stund så fick vi vara med om att en nytt litet sjölejon såg dagens ljus. En ovanlig syn!

Vid Punta Suarez var det fullt med havsleguaner, man får akta sig så att man inte trampar på dem, så orädda är de! Här häckar också Nasca boobies, och en albatrossart, Waved albatross.

Cerro Brujo, Leon Dormido och Isla Lobos

Stranden vid Cerro Brujo är så där härligt kritvit. Överallt ligger det sjölejon och slappar i solen, helt ointresserade av oss människor. Ja, inga djur är rädda för oss, se bara på fotot av den blåfotade sulan, på någon meters avstånd!

Vid Leon Dormido snorklade vi och fick se ett helt stim med Galapagos haj, en mäktig syn. Vi kunde även simma med en havssköldpadda en stund.

På eftermiddagen gick vi iland vid Isla Lobos, sjölejonsön. Där fanns en hel koloni med mammor med små ungar, ursota.

San Cristobal, Galapagos

Kom till Galapagos idag. Vart nya hem, Queen of Galapagos.

Mitad del Mundo

Åkte tillbaka till Quito idag, med några stopp på vägen. Bland annat så såg vi ekvatorsmonumentet, där ekvatorn passerar.

Imorgon bär det av till Galapagos.

Indianmarknad i Otavalo

Idag har vi besökt marknaden i Otavalo, Sydamerikas största indianmarknad. Man blir nästan bländad av hantverksarbetenas alla färger. Några flickor sjöng vackert för oss på sitt eget språk; quetchua, innan vi avslutade dagen med en skön promenad till Cascada de Peguche, ett vattenfall.

Otavalo

Otavaloindianerna är mycket kända för sina fina konsthantverkstraditioner, och det har vi sett mycket prov på idag. Man väver, gör musikinstrument, läderarbeten och hattar bland annat.

Men först åkte vi upp till Cuicocha, en underbart vacker kratersjö med en fantastisk utsikt över landskapet och vulkanerna.

Nu tillbaka på Hacienda Las Palmeras för att vila lite. Ikväll ska vi ut och lyssna på musik.

Saquisili

Varje torsdag är det marknadsdag i Saquisili. Då kommer befolkningen in från byarna runtomkring för att köpa och sälja, lamadjur, kor, grisar får, höns och allehanda andra djur. Sen finns det förstås en frukt- och grönsaksmarknad och en marknad där man säljer allt som tänkas kan.

Nästa stopp en rosodling som skördar 18000 rosor dagligen och säljer över hela världen.

Lunch intog vi på Hacienda La Cienega med anor från 1600-talet.

Nu har vi kommit till Otavalo, 10 mil norr om Quito, centrum för hantverksproduktion.

Cotopaxi

Lämnade Quito tidigt på morgonen och åkte söderut längs Panamerican Highway mot Cotopaxi nationalpark. Cotopaxi är världens högsta aktiva vulkan, 5 987 meter hög, och formad som en vulkan ska se ut. Det är mycket vackert att se glaciären som täcker toppen. Under dagen såg vi också många andra vulkaner, här finns en mängd. Vi åt lunch uppe i parken, och begav oss sedan upp till resans högsta punkt på  4 300 meter. Här blir man snabbt andfådd i den tunna luften.

Nu är vi på Hacienda Cuello de Luna, en gammal vacker gård vid foten av vulkanen. Här finns lamadjur i trädgården.

Ecuador 2011, Quito

Kom fram sent igår kväll till Quito, men var ganska tidigt uppe för att göra en rundtur i staden. Först upp till en utflyktsplats för att få en överblick över Quito. Den gamla stadskärnan med sina många kyrkor och koloniala hus är mycket vackra och sevärda. Nu laddar vi om för att åka ut och äta middag.