Dagen i Tortuguero

Redan klockan halv sex satt vi i båtarna och gav oss ut på spaning bland kanalerna.  Naturen hade precis vaknat och gryningen kommer snabbt här i tropikerna. Vi gled sakta fram på vattnet och fick se många djur och fåglar. Spindelapor, vrålapor, kajmaner, leguaner och Jesus Kristus; ja ödlan förstås, som kan springa på vattnet, därav namnet. Bland alla fåglar utmärkte sig några Tiger Heronsr
och en tucan med det passande namnet Rainbow Billed Toucan. Vilken vacker näbb!

Efter frukosten startade nästa aktivitet, en vandring längs en stig i regnskogen. Vår guide Julio berättade om olika växter och djur som vi såg på vägen. Mest imponerande var en vrålapa med sin unge på ryggen. Och så den lilla ormen förstås, en Eylash Pit Viper, dödligt giftig trots sin ringa storlek.

Ny båttur bland Tortugueros kanaler på eftermiddagen.  Också nu såg vi många fågelarter, men även en tretåig sengångare hängande uppe i ett träd. Nu har vi sett alla tre arter apor som lever här, vrålapa, spindelapa och capuchinapa.  Inte så illa på en dag. Solen har varit med oss, trots att här regnar 5000 mm på ett år så har vi bara fått några stänk på oss.

Till Tortuguero

Framme i Cano Blanco bytte vi transportsätt till båt för att sedan färdas på Tortugueros

kanaler till vår lodge. Tortuguero är ett enormt stort våtmarksområde utan vägar, och här ska vi tillbringa ett par dagar.

Vi såg två krokodiler under båtfärden.

Efter lunch på lodgen åkte vi över till Tortugueros samhälle. Promenerade ut till stranden och såg havet.  Avslutade med en rundvandring i byn, och en öl förstås. Solen skiner och temperaturen är närmare 30 grader. Ganska skönt….

Till San José, Costa Rica

Tur med flyget igen. Allt flöt på och vi var framme i San José klockan 19 på kvällen. Efter incheckning på Hotel Britannia tog jag en snabb promenad in till centrum. Fotot på Teabevisar det.

Costa Rica, ett nytt äventyr

Så är det bara några timmar kvar innan taxin går till Landvetter. Har ett tidigt morgonflyg till Amsterdam, Panama City och slutligen till San José, Costa Rica. Nu drar bloggen igång igen.